Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O mně a mém blogu

Ve 21 jsem se rozhodl začít psát blog. Rozhodně to není z důvodu, že bych neměl co dělat. Jestli vás zajímá, o čem a proč budu na svém blogu psát, tak tohle je ten článek, který stojí za to přečíst!  

Je mi 21 a rozhodl jsem se psát blog. Doufám, že to nebude nějaký obyčejný blog, ale že se Vám bude líbit a že se budete vždycky těšit na nový článek. A o čem, že to chci psát?

Hlavně se chci věnovat zdravé výživě. Hodně lidí vlastně neví, kde brát informace o zdravé výživě nebo mají třeba mylné doměnky o tom, co je zdravé a co není. Jen tak pro zajímavost - 65% dospělé populace lidstva žije bez mléka, takže jaktože nemají osteoporózu (řídnutí kostí způsobené nedostatkem vápníku), zatímco západní svět, kde se konzumují mléčné výrobky, osteoporózou trpí? Stejně tak bych rád řekl pár slov o bílé mouce, masu a uzeninách, ovoci a zelenině, luštěninách a všemu co se stravy týká. Kdyby Vás nějaké téma speciálně zajímalo, tak klidně napište a já se k tomu vyjádřím, v co nejkratším termínu.

A jestli mám vůbec právo poučovat o zdravé výživě? Nedávno jsem četl v knížce od Paola Coelho citát, že jestli je někdo o něčem naprosto přesvědčen, tak mu toto přesvědčení dává pravomoc to dělat. Takže asi tak. Prostě věřím, že už mám dostatek informací o tom, aby mohl ostatním alespon částečně radit.

Jak teda třeba vypadá moje strava?

Přes noc mám namočené obilné vločky (střídám druhy - ječné, žitné, pšeničné, ovesné, špaldové). Ráno vstávám 45 minut před tím, než musím odcházet z domu, začnu vločky vařit, abych ještě zlepšil jejich stravitelnost a mezitím si nakrájím nějakou zeleninu a dávám ji na 15 minut vařit. Během toho, co se mi zelenina vaří, cvičím čchi-kung (8 kusů brokátu), to mi zabere oněch 15 minut, pak se už jen nasnídám, převleču, dám do kupy a můžu jít do školy.

Na oběd jsem kdysi chodil do jídelny Fakultní nemocnice Olomouc, ale začal jsem místo toho chodit do menzy. Kde je větší výběr jídel, a protože se snažím hodně omezit spotřebu masa, tak si tam většinou dávám vegetariánská jídla a když se mi žádné nelibí, tak mají možnost si dát rýži s dušenou zeleninou (dohromady za 26 kč, což je super cena a je to zdravé). Rýži vůbec považuji za ideální obilovinu, bohužel v žádné jídelně nedávají celozrnnou Natural, ale to si vynahradím doma. To vaříme skoro jen celozrnnou rýži.

Na večeři se to různě střídá, někdy máme celozrnný chléb s nějakou pomazánkou (já se snažím omezit i mléčné výrobky, takže si dávám chléb třeba jen z kvašeným zelím nebo dělám občas luštěninové pomazánky), nebo máme nějaké obiloviny jako rýži, kuskus, bulgur, jáhly a k tomu trochu zeleniny, luštěnin nebo tak něco.

V článku jsem zmínil cvičení čchi-kung. Je součástí tradiční čínské medicíny, která mi je celkem blízká, protože mi přijde celkem smysluplná, skutečně tradiční a taky o ní budu něco psát. Přijde mi třeba úžasny, že akupunkturní dráhy byly objeveny před 2500 lety (možná ještě dříve) a my jsme přesto na pochybách, jestli si někdo účinnost akupunktury nevymýšlí...

Některé z mých článků budou i o mase, protože fakta, která jsem se dočetl, jsou - jak to říct vhodně - no prostě šokojící. Nebo filmy o tom, jak se zachází se zvířaty apod. To je neskutečné. Tyto věci se ale netýkají pouze etické stránky věci. Týká se to i ekologie. Nikdy mě třeba nenapadlo, že produkce masa může být tak náročná na množství vody. Na 1 kg hovězího je potřeba 15 500 l vody, zatímco třeba na 1 kg jablek 700 l vody, pak se není čemu divit, že Amerika začíná trpět zásadním nedostatkem vody...

Pokud Vás nastíněná témata zaujala, tak doufám, že i další články vás zaujmou. Jdu se věnovat tomu prvnímu a ten bude o pečivu a bílé mouce.

 

Autor: Roman Dohnal | pátek 10.10.2014 21:50 | karma článku: 10,48 | přečteno: 594x
  • Další články autora

Roman Dohnal

Výuka zdravé výživy na lékařských fakultách

Jestliže životní styl ovlivňuje zdravotní stav obyvatelstva zhruba 50%, tak je na místě se ptát, kolik času je věnováno tomuto tématu na lékařských fakultách.

21.9.2015 v 17:25 | Karma: 13,22 | Přečteno: 921x | Diskuse| Ostatní

Roman Dohnal

Otevři své cévy!

Ateroskléróza je v současné době jedním z největší strašáků západní společnosti. Je jednou z nejčastějších příčin smrti, ale naštěstí to není nevratný proces!

16.8.2015 v 13:12 | Karma: 8,23 | Přečteno: 492x | Diskuse| Ostatní

Roman Dohnal

Nejčastější příčiny smrti v USA - srdeční nemoci a co říkají studie

V roce 2013 zemřelo v USA 611 tisíc lidí na srdečně cévní onemocnění. Lékařské studie jasně ukazují, že tomu jde předejít.

11.8.2015 v 14:09 | Karma: 9,87 | Přečteno: 658x | Diskuse| Ostatní

Roman Dohnal

Co změnit ve své výživě?

Jezte zdravěji! Každý z nás to určitě už několikrát slyšel. Co to ale znamená? Tady jsem pro vybral několik zásad, které podle mě stojí za to dodržovat.

29.7.2015 v 19:20 | Karma: 13,74 | Přečteno: 808x | Diskuse| Ostatní

Roman Dohnal

O zdravé výživě (5) - Cukrovka

Každý 11 dospělý v ČR má cukrovku! Léčba nás stojí ohromné peníze a přitom je z větší části ovlivnitelné, jestli ji dostaneme nebo ne. Více v mém dnešním článku.

7.7.2015 v 17:20 | Karma: 10,88 | Přečteno: 654x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 850x
Studuji lékařskou fakultu v Olomouci, zajímám se zároveň o zdravou výživu, alternativní medicínu. Většina článků se bude týkat těchto dvou věcí:.